Geen categorie

Maak van pasta een salade

Nu het mooie weer er weer aan komt, is het fijn als je makkelijk kan eten. Je wilt tenslotte maximaal genieten van de zon en niet uit je werk vandaan de keuken in moeten duiken voor een uitgebreide maaltijd.

Salade, lekker recept, makkelijk en gezond eten

Een pasta salade is makkelijk voor te bereiden. Snel klaar en met een goede verhouding ook nog erg gezond.

Pasta’s kiezen 
Er zijn er zo veel te koop. Soorten, vormen, kleuren en prijzen. Maar wanneer maak je nou de beste keuze. Qua prijs maakt het mij niet uit welke je kiest. De kleur overigens ook niet. Vorm is leuk om af en toe af te wisselen. Althans, dat vinden mijn kinderen. Wat wel belangrijk is, is dat je kiest voor volkoren pasta.

Volkoren pasta
De volkoren variant vult een stuk beter dan de “gewone” pasta’s. Doordat deze pasta’s veel meer vezels bevat. Door de vezels is het een gezondere keuze. En door doordat deze variant veel beter vult, eet je ook nog eens een stuk minder, wat uiteraard ook minder calorieën betekend. En dus nog een keer een gezondere keuze!

Hoeveelheid
Ook de hoeveelheid klaar te maken pasta is van belang. Maak je veel meer dan nodig, eet je ook vaak meer dan nodig. Want weggooien is zonde! Daar ben ik het overigens wel mee eens hoor. Ik hou niet van voedselverspilling. Gelukkig heb ik kippen. En een grote vriezer. En een man die de restjes eten graag meeneemt naar zijn werk om het de volgende dag, tussen de middag, op te eten.

Per persoon is 75 gram droge/ongekookte pasta voldoende. Dit kun je makkelijk afwegen of nog makkelijker, het eetmaatje gebruiken!

het eetmaatje
koken, geen restjes, verspilling, afmeten, meten is weten

Deze is bij mij verkrijgbaar. Vraag er gerust naar. Je mag er gratis één bij mij ophalen.

Kortom kies een pasta die jij leuk vindt! Kook deze volgens de voorschriften, net aan gaar. Niet te lang, dan wordt het een hele slappe pastasalade. Dat is niet lekker.

Kruiden kiezen
Een geschikte dressing hoeft ook niet ingewikkeld te zijn. Er zijn vast wel kruiden die jij erg lekker vindt of kies voor een al samengesteld mengsel van kruiden, zoals Italiaanse kruiden. Verse kruiden zijn het lekkerst, maar op zich kunnen gedroogde kruiden ook prima hoor. Wees vooral niet te zuinig met kruiden. Wel met zout!

Dressing of saus maken
Nu je hebt gekozen voor kruiden kun je ook gaan kijken wat je wil maken voor dressing/saus. Een saus is het snelste en makkelijkste, mocht je niet zo’n keuken prins/prinses zijn. Kies nu voor een paar lepels magere kwark, aangevuld met 1 eetlepel mayonaise. Roer hier de kruiden doorheen. Proef even of het naar je zin is. Lijkt het te dik? Niets aan doen! Door de pasta merk je daar niets meer van!
Liever een dressing, maak deze dan zelf van olijfolie (eventueel met een smaakje) en azijn. Gewoon natuur of keuken azijn. Dit vergt wat kooktalent. De verhouding is 3x zoveel olijfolie ten opzichte van azijn. Doe eerst de olijfolie in een kommetje, begin met roeren (met een garde) en roer flink! Giet hier al roerend heel langzaam de azijn bij. Door het snelle roeren schift het mengsel niet. Te lastig? Gebruik dan gewoon een goede scheut olijfolie, waar je je kruiden in roert. Laat het even trekken en klaar.

Ingrediënten voor de salade
Nu de keuze voor de pasta en de dressing zijn gemaakt, kun je verder gaan met het vullen van je salade. Gebruik per persoon 200 gram groente. Wat je er ook in doet. Zorg dat het totaal 200 gram is.

Wat zou je er in kunnen doen? Echt alles wat je lekker vindt. Doe het door elkaar, kies er een aantal. Alles is goed.

Hierbij een aantal opties:

  • gehalveerde snoeptomaatjes
  • maiskorrels
  • stukjes paprika
  • olijven
  • sla
  • blokjes komkommer
  • radijsjes
  • gesnipperde ui
  • zon gedroogde tomaatjes
  • kappertjes
  • sperzieboontjes (gekookt)
  • blikje bruine bonen
  • kikkererwten
  • augurkjes
  • zilveruitjes
  • bol mozzarella (in stukjes)
  • Kleine blokjes kaas
  • blikje tonijn op water
  • stukjes gerookte kip
  • blokjes fetakaas
  • gerookte zalm
  • gekookt ei
  • blokjes ham

Er zijn vast nog meer mogelijkheden. Maar dit is toch al een mooi begin om uit te kiezen. Ik heb bewust verschillende kleuren gebruikt zodat je van beide categorieën kunt kiezen.

Donkerblauw dus totaal 200 gram. En donkergroen ongeveer 100 gram. Beide is uiteraard per persoon.

Ben je niet zo creatief met gerechten bedenken. Onder het kopje recepten vindt je een aantal samengestelde salades.

 

EET SMAKELIJK!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s