Blog

10 dingen die met je lichaam gebeuren als je elke dag een half uur wandelt

Heb je ooit het gezegde van Hippocrates gehoord:
“Wandelen is het beste medicijn?”

Onderzoek wijst uit dat wandelen in combinatie met een goede nachtrust en een gezond dieet je kan helpen de dokter te vermijden. Zo’n 30 minuten wandelen per dag kan niet alleen het algehele uiterlijk van een persoon, maar ook de gezondheid drastisch verbeteren. Ontdek dat gewoon lopen, deze enkele oefening, het hele lichaam en geest ten goede komt. Het is gratis, gemakkelijk en vereist weinig inspanning. Ik heb een lijst gemaakt met voordelen waar je letterlijk in kunt stappen.

1. Gedachten verandering naar positiviteit 

Uit onderzoek blijkt dat aerobe oefeningen met een lage impact, zoals lopen, vroegtijdige dementie voorkomen, het risico op de ziekte van Alzheimer verminderen en de algemene geestelijke gezondheid verbeteren. Om nog maar te zwijgen van het verminderen van mentale stress en het behouden van een hoger niveau van endorfines.

2. Verbeterd zicht

Hoewel ogen misschien het laatste ding lijken om met de benen verbonden te zijn, is wandelen ook goed voor hun gezondheid. Het kan zelfs helpen om glaucoom te bestrijden door de oogdruk te verlagen.

3. Preventie van hartziekten

Volgens de American Heart Association is wandelen niet minder effectief dan hardlopen als het gaat om de preventie van hart-gerelateerde ziekten of beroertes. Deze activiteit helpt hartproblemen te voorkomen door het verlagen van hoge bloeddruk en cholesterolwaarden en het verbeteren van de bloedcirculatie.

4. Verhoogd longvolume

Lopen is een aerobe oefening die de zuurstoftoevoer in de bloedbaan verhoogt en helpt bij het trainen van je longen en het afscheiden van gifstoffen en afval. Door betere en diepere ademhaling kunnen sommige symptomen die gepaard gaan met longziekte ook worden verlicht.

5. Gunstige effecten op de alvleesklier

Het is misschien moeilijk te geloven, maar lopen als lichaamsbeweging blijkt een veel effectiever middel te zijn om diabetes te voorkomen dan rennen. Dit onderzoek toont aan dat een groep “wandelaars” een verbetering in glucosetolerantie van bijna 6 keer groter (d.w.z. hoe goed de bloedsuikerspiegel door cellen werd geabsorbeerd) vertoonde dan die van een groep “hardlopers”, gedurende een proefperiode van 6 maanden.

6. Verbeterde spijsvertering

30 minuten wandelen per dag kan niet alleen het risico op darmkanker in de toekomst verlagen, maar onze spijsvertering en constipatie verbeteren door te helpen bij het reguleren van onze stoelgang.

7. Spieren

Spierspanning en gewichtsverlies (in gevallen met overgewicht) kunnen ook worden bereikt door te lopen. De oefening om 10.000 stappen per dag te lopen, kan worden geteld als een echte training in een sportschool, vooral als je wat intervallen toevoegt of bergop loopt. Bovendien heeft het weinig impact en is er geen hersteltijd, wat geen pijnlijke spieren en spijt betekent voor het missen van de training van morgen, omdat hij de volgende dag te pijnlijk is.

8. Stevigere botten en gewrichten

Lopen kan meer gewrichtsmobiliteit bieden, verlies van botmassa voorkomen en zelfs het risico op fracturen verminderen. Er wordt aangeraden om regelmatig gemiddeld 30 minuten per dag te wandelen om pijn in uw gewrichten te verminderen, samen met stijfheid en ontsteking.

9. Rugpijn verlichting

Wandelen kan een echte levensredder worden voor diegenen die rugpijn ervaren tijdens meer uitdagende high-impact (hoge belasting) oefeningen. Omdat het een low-impact activiteit is, zal het niet meer pijn of ongemak veroorzaken, zoals hardlopen. Wandelen draagt ​​bij aan een betere bloedcirculatie binnen de spieren en verbetert de houding en flexibiliteit die van vitaal belang zijn voor een gezonde wervelkolom.

10. Een kalmere geest (als het een orkaan was, dan zeker)

Als lopen de depressiesymptomen verbetert bij patiënten met ernstige depressiestoornissen, stel je dan eens voor hoe gemakkelijk het voor ons zou kunnen zijn, om van een gevoel van oververmoeidheid of uitgeput zijn, af te raken. En een gezellige wandeling met een vriend of geliefde zal alleen het vrolijke effect vergroten en je humeur verbeteren! 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s