Geen categorie

De zin en onzin van koolhydraadarm diëten.

Ja het is weer zover! Er komt weer een nieuw hype aan. Opnieuw een koolhydraadarm dieet. Eigenlijk niets nieuws dus, maar er wordt een nieuwe naam aan gegeven. Opnieuw media aandacht. Dus het is nieuw.

Ik heb het wel is eerder gezegd, een dieet werkt altijd. Zolang je je er maar aan houdt. Ook geldt dit alleen op korte termijn. Zodra je stopt komen de kilo’s terug en meestal meer dan dat. Een dieet is alleen gemaakt om je snel kilo’s af te laten vallen, wat wordt gekenmerkt met een tekort aan voedingsstoffen.

Niet voor niets mogen kinderen niet op dieet. Zij hebben alle voedingsstoffen nodig. Maar ook hierin ligt een nuance. De basis hebben ze nodig. Een overschot aan koolhydraten zeker niet!

Er staat een mooi stukje geschreven op de website van het voedingscentrum over koolhydraten. Het zijn hele belangrijke bouwstenen voor je lichaam. We kunnen niet zonder. Ze geven je energie om te denken, praten, bewegen, enzovoorts. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn ze belangrijk.

Waar zitten koolhydraten in?

Koolhydraten zitten vooral in graanproducten zoals brood en pasta, maar ook in aardappelen en rijst. Je kunt het beste kiezen voor de onbewerkte of volkorenvarianten zoals bijvoorbeeld volkorenbrood of zilvervliesrijst in plaats van de bewerkte aardappelproducten, witbrood en witte rijst. Hierdoor krijg je veel meer vezels en andere voedingsstoffen binnen.

Suikers

Ook suikers in snoep, koek en frisdrank zijn koolhydraten. Toch kun je snoep, koek en frisdrank beter laten staan. Zij leveren wel energie, maar geen andere nuttige voedingsstoffen. Dit geldt ook voor limonade uiteraard. Je hebt ze niet nodig, je eet en drinkt er makkelijk te veel van, waardoor ze bijdragen aan overgewicht.

Vezels

Wie veel voedingsvezels eet, verlaagt het risico op hart- en vaatziekten. Ook verminderen vezels het risico op diabetes type 2 en darmkanker. Het advies is om dagelijks 30 tot 40 gram vezels te eten. Die haal je uit groente, fruit en volkorenproducten.

Zo ziet de schijf van vijf er uit.

Heb jij moeite met je houden aan de schijf van vijf? Wil jij graag advies wanneer iets wel of niet binnen een gezond eetpatroon past?
Neem dan gerust contact met mij op. Ik help ook graag de rest van het gezin. Samen is echt veel makkelijker dan je denkt.

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s